Certyfikacja

AOC, AWC, AHAC, Part M, Part 145, Part 147, Part 21, IOSA, ISAGO, FTO, TRTO - dobrze znane skróty certyfikatów niezbędnych do prowadzenia działalności lotniczej w różnych obszarach. Certyfikacja prowadzona przez EASA i Urząd Lotnictwa Cywilnego ma na celu systemowe zwiększanie poziomu bezpieczeństwa. Ten szczytny cel często jednak wiąże się z licznymi, ciężkimi do przebrnięcia procedurami i procesami prawnymi prowadzącymi do wydania a następnie utrzymania wymarzonego certyfikatu. Chcemy sprawić, aby certyfikacja lotnicza była dla Państwa jednym z wielu etapów dążenia do biznesowego sukcesu, nie zaś celem samym w sobie.

Uzyskanie, a następnie utrzymanie, każdego z wymienionych wyżej certyfikatów sprowadza się w praktyce do stworzenia sprawnego i efektywnie działającego systemu jakości. Prawidłowo skonstruowany system jakości pozwala przedsiebiorstwu lotniczemu nie tylko pozostawać w zgodzie z obowiązującymi przepisami ale przede wszystkim działać zgodnie z zamierzeniami Właściciela lub Zarządu firmy. Z tego względu przykładamy wielką wagę do prawidłowego konstruowania systemów jakości w lotnictwie cywilnym. Raz stworzony, system jakości zapewnia bezproblemowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Oferujemy usługi związane z tworzeniem, utrzymaniem i nadzorowaniem systemów jakości w każdym przedsiebiorstwie działającym w branży lotniczej. Dodatkowo, wspieramy procesy certyfikacji wstępnych oraz rozszerzajacych jak również pomagamy w sytuacjach, w których brak zgodności z odpowiednimi wymaganiami zagraża Państwa certyfikatom. Rozumiemy, że w cyklu życia każdego przedsiębiorstwa mogą nastać trudne okresy i dokładamy wszelkich starań, aby rozwiązać wszelkie niedogodności z tego wynikające. Poniżej zaprezentowaliśmy typowy opis usług świadcvzonych dla posiadaczy różnych certyfikatów lotniczych. Zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z nami w celu omówienia szczegółów ewentualnej współpracy.

Certyfikacja - zakres usług

Usługi związane z tworzeniem, administracją i nadzorem nad systemami jakości są naszymi działaniami sztandarowymi. Jesteśmy dumni ze swoich audytorów i z faktu, że naszą pracą możemy zwiększać bezpieczeństwo lotnicze jednocześnie zabiegając o jak najlepsze wyniki dla przedsiębiorcy. W zakres naszych usług związanych z systemami jakości wchodzi:

1. Tworzenie pełnej dokumentacji systemowej (w szczególności opracowywanie Księgi Jakości i procedur powiązanych)
2. Opracowywanie wskaźników jakościowych
3. Analizowanie danych pochodzących z Systemu Zapewnienia Jakości i sporządzanie raportów z tzw. Przeglądów Jakości (Przeglądów Zarządzania)
4. Wsparcie przy projektowaniu efektywnego harmonogramu audytów
5. Przeprowadzanie audytów wewnętrznych w organizacji klienta we wszystkich zakresach
6. Przeprowadzanie audytów zewnętrznych u kontrahentów na rzecz klienta
7. Wsparcie przy definiowaniu i przeprowadzaniu działań korygujących
8. Wsparcie przy przygotowaniu oraz prowadzeniu działań korygujących wynikających z audytów ULC lub EASA (certyfikacyjnych i bieżącego nadzoru)

Więcej na temat wsparcia związanego z systemami jakości mogą się Państwo dowiedzieć w sekcji "Systemy Jakości"

Certyfikacja przewoźnika lotniczego jest skomplikowanym i dość długotrwałym procesem. Nowe przedsiębiorstwa, zajmujące się przewozem komercyjnym, powstają stosunkowo rzadko. Tym istotniejsze jest, aby procesy certyfikacji prowadzone i nadzorowane były przez osoby posiadające odpowiednie doświadczenie. Mike Sierra Professionals oferuje usługi związane zarówno z kompleksowym przygotowaniem do certyfikacji przewoźnika lotniczego jak i do wykonania niektórych, wybranych przez Klienta, etapów. Działania związane z certyfikacją zawierają m.in.:

1. Stworzenie systemu jakości przewoźnika zgodnie z wymaganiami OPS 1 lub JAR-OPS 3
2. Wsparcie przy zatrudnieniu niezbędnego personelu
3. Opracowanie dokumentacji operacyjnej (Instrukcja Operacyjna, MEL, AHM)
4. Certyfikacja organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAMO)
5. Certyfikacja organizacji obsługowej (jeśli przewoźnik zamierza prowadzić własną obsługę statków powietrznych)
6. Faktyczne przygotowanie przedsiębiorstwa do spełniania zapisów w/w dokumentacji
7. Przedstawienie do ULC kompletu dokumentów celem rozpoczęcia procesu certyfikacji
8. Wsparcie i reprezentowanie Klienta podczas audytów ULC.

Zajmujemy się również doradztwem w zakresie pozyskiwania przez przewoźników certyfikatów dodatkowych. Wykonujemy analizy potencjalnych korzyści związanych z dodatkową certyfikacją (np. IOSA), wspieramy klienta w kontaktach i negocjacjach z ośrodkami certyfikującymi oraz pomagamy w przygotowaniu organizacji do audytu.

Więcej na temat wsparcia związanego z certyfikacją przewoźników lotniczych wg OPS 1 mogą się Państwo dowiedzieć w sekcji "Przewoźnik Lotniczy"

Organizacje zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, tzw. organizacje CAMO, są niezbędne zarówno w dużym jak i małym lotnictwie. Zapewniają odpowiedni poziom obsługi technicznej statków powietrznych utrzymując wysokie bezpieczeństwo wykonywanych operacji lotniczych. Certyfikacja organizacji CAMO jest procesem wymagającym posiadania wysokiej wiedzy technicznej, znajomości danego typu statku powietrznego i aktualnie obowiązujących przepisów. Oferujemy Państwu usługi związane z certyfikacją i rozszerzaniem zakresu certyfikatu CAMO (Part M) oferując jednocześnie niezbędne wsparcie biznesowe dla Państwa organizacji. Typowe czynności związane z certyfikacją wg Part M zawierają:

1. Stworzenie systemu jakości organizacji zarządzania zdatnością zgodnie z wymaganiami Part M
2. Opracowanie niezbędnej dokumentacji (Charakterystyka organizacji - CAME, Program Lotów Próbnych Kontrolnych, MEL)
3. Opracowanie programów obsługi technicznej (POT) dla wszystkich statków powietrznych znajdujących się pod kontrolą organizacji
4. Stworzenie statusów programów technicznych (zadań obsługowych)
5. Stworzenie statusów dyrektyw zdatności i biuletynów (AD i SB) dla płatowca, silników, śmigieł i podwozia
6. Opracowanie dokumentów dodatkowych jak plan pracochłonności czy analizy niezawodnościowe
7. Wsparcie przy rekrutacji niezbędnego personelu
8. Faktyczne przygotowanie przedsiębiorstwa do spełniania zapisów w.w dokumentacji
9. Wsparcie i reprezentowanie klienta podczas audytów ULC

Więcej na temat wsparcia związanego z certyfikacją organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu wg. Part M mogą się Państwo dowiedzieć w sekcji "Zarządzanie Zdatnością"

Przedsiębiorstwa zajmujące się obsługą techniczną statków powietrznych są wymagającym ale jednocześnie bardzo lukratywnym przedsięwzięciem. Oferujemy usługi związane z certyfikacją oraz rozszerzaniem zakresu zatwierdzenia organizacji Part 145. Dbamy, aby spełniały one wszystkie uwarunkowania prawne i jednocześnie pozostawały wysoce rentowne. Do typowych usług związanych z certyfikacją organizacji Part 145 należą:

1. Stworzenie systemu jakości organizacji obsługowej zgodnie z wymaganiami Part 145
2. Opracowanie charakterystyki organizacji - MOE
3. Zdefiniowanie zakresu zatwierdzenia (czynności technicznych, które organizacja będzie mogła wykonywać)
4. Wsparcie w nabyciu niezbędnej dokumentacji technicznej (AMM, EMM, CMM, overhaul manual)
5. Zdefiniowanie potrzeb co do sprzętu technicznego i narzędzi
6. Zdefiniowanie potrzeb co do procesów specjalnych i podwykonawstwa
7. Wsparcie w zakresie objęcia wewnętrznym systemem jakości podwykonawców (firm zewnętrznych)
8. Negocjacje warunków współpracy z kontrahentami (najem powierzchni hangarowych, warsztatowych i magazynowych, podwykonawstwo)
9. Wsparcie przy rekrutacji niezbędnego personelu
10. Faktyczne przygotowanie przedsiębiorstwa do spełniania zapisów w/w dokumentacji (np. odpowiednie przygotowanie magazynów)
11. Wsparcie i reprezentowanie klienta podczas audytów ULC

Więcej na temat wsparcia związanego z certyfikacją organizacji obsługowej wg Part 145 dowiedzą się Państwo w sekcji "Organizacja Obsługowa"

Agenci handlingowi działają na wszystkich komercyjnych lotniskach i mogą świadczyć szeroką gamę usług dla klientów danego portu. Bez wględu na to, czy Państwa firma zajmuje się obsługą pasażerów, bagażu, wyważaniem i obsługą naziemną statków powietrznych, czy też dostarczacie Państwo paliwo lub opracowujecie dokumentację do lotu - nasi eksperci gotowi są wesprzeć Państwa w procesach certyfikacyjnych oraz ogólnym przygotowaniu organizacji do efektywnego działania.

Oprócz samego procesu certyfikacji związanego z pozyskaniem certyfikatu AHAC pomagamy we wstępnej analizie otoczenia biznesowego na danym lotnisku. W szczególności, określamy możliwości wejścia na dane lotnisko z proponowaną przez Państwa usługą. Jest to niezbędne, ponieważ rynek usług handlingowych jest kontrolowany zaś ich liczba w danym porcie lotniczym ograniczona. Jednocześnie, chętnie pomożemy w uzyskaniu niezbędnych koncesji.

Więcej na temat wsparcia związanego z certyfikacją agentów handlingowych dowiedzą się Państwo w sekcji "Handling"

System bezpieczeństwa lotniczego, powszechnie znany pod angielską nazwą Safety Management System (SMS) staje się powoli standardem w przemyśle lotniczym. Wraz z wejściem w życie krajowego programu bezpieczeństwa lotniczego oraz nowych, europejskich przepisów dotyczących operacji lotniczych (znanych jako Part-OPS) stanie się on wymogiem prawnym.

Dobrze skonstruowany SMS nie tylko spełnia wymagania ICAo (a niebawem też EASA) ale przede wszystkim przyczynia się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa oraz dokładnego monitorowania ryzyka, jakie niosą ze sobą wykonywane przez Państwa operacje lotnicze lub usługi powiązane (np. obsługa statków powietrznych). Jednocześnie, kontrola nad poziomem bezpieczeństwa zdecydowanie ułatwia zmniejszenie kosztów i strat spowodowanych zdarzeniami lotniczymi.

Ponieważ SMS jest stosunkowo nowym zestawem wymagań chcemy pomóc Państwu w jego wdrożeniu tak, aby poza zaspokajaniem wymagań prawa stał się on równiez istotnym elementem zarządczym w Państwa firmie.

Więcej na temat wsparcia związanego z systemami SMS dowiedzą się Państwo w sekcji "SMS - Bezpieczeństwo"